skip to Main Content
0744.135.444 Redactia@filedelumina.ro

Desenul băiețelului

 

Într-o zi un băiețel s-a dus la școală. Băiețelul era mic, iar școala era mare. Dar când băiețelul a văzut că intrarea în clasa lui se făcea printr-o ușă direct din curte a fost foarte fericit… iar școala nu i s-a mai părut atât de mare ca la început.

Într-o dimineață când băiețelul se afla în clasă, profesoara le-a spus copiilor: “Astăzi o să facem un desen”. “Grozav”, a spus băiețelul, caci îi plăcea foarte mult să deseneze. Știa să deseneze o mulțime de lucruri: lei și tigri, pui și vaci, trenulețe și vapoare. și și-a scos cutiuța cu creioane colorate și a început să deseneze…

Dar profesoara a zis “Așteptați!”, “Nu începeți încă!”. Și a așteptat până când i s-a părut că toți
copiii sunt pregătiți. “Acum o să desenăm o floare”, a zis profesoara. “Grozav” s-a gândit băiețelul, căci îi plăcea să deseneze flori. Și a început să deseneze flori frumoase, și le-a colorat în roz, portocaliu, albastru.

Dar profesoara le-a zis copiilor: “Așteptați, vă voi arăta eu cum să colorați”. Și a desenat o floare roșie cu o tulpină verde. “Acum puteți începe!”, a zis profesoara. Băiețelul a privit floarea profesoarei, apoi s-a uitat la floarea sa. A lui era mai frumoasă decât a profesoarei; dar n-a spus nimic. A întors doar pagina și a desenat o floare ca cea a profesoarei… Era roșie, cu o tulpina verde.

Într-o altă zi, când băiețelul intrase în clasă prin ușa din curte profesoara le-a spus copiilor: „Astăzi o să facem ceva din argilă”. „Grozav”, a spus băiețelul, caci îi placea să lucreze cu argila. Știa să facă tot felul de lucruri din argilă: șerpi și oameni de zăpadă, elefanți și camioane. Dar a așteptat până ce toți copiii au fost gata.

„Acum o să facem o farfurie”, a zis profesoara. „Grozav”, s-a gândit băiețelul căci îi plăcea să facă farfurii de toate formele și mărimile. Și a început să facă farfurii de toate formele și mărimile. Dar profesoara le-a spus copiilor: „Așteptați, vă arăt eu cum se face!”. Și le-a arătat cum să facă o farfurie adâncă. „Așa! Acum puteți începe!”, a zis profesoara.

Băiețelul s-a uitat la farfuria profesoarei și apoi la ale sale. Îi plăceau mai mult farfuriile lui, decât farfuria adâncă a profesoarei. Dar n-a spus nici un cuvânt. Și-a transformat farfuriile lui într-o bilă mare de argilă din care a făcut o farfurie adâncă și mare ca cea făcută de profesoară.

Și foarte curând băiețelul a învățat să aștepte și să privească și să facă lucruri ca cele făcute de profesoară, și foarte curând n-a mai făcut nimic de unul singur.

Și s-a întâmplat într-o zi ca băiețelul și familia lui s-au mutat într-o altă casă, într-un alt oraș.

Și băiețelul a trebuit să meargă la școală. Școala cea nouă era și mai mare și nu mai avea nici o ușă prin care să intre direct din curte în clasa lui. Trebuia să urce niște trepte înalte și să meargă de-a lungul unui coridor lung până ajungea în clasa lui.

În prima zi de școală profesoara le-a zis copiilor: „Astăzi o să facem un desen!”.„Grozav”, a zis băiețelul, și a așteptat să-i spuna profesoara ce să facă… Dar ea n-a zis nimic. S-a plimbat prin clasă. Când a ajuns lângă băiețel i-a spus:
„Tu nu vrei să desenezi?”.
„Ba da!”, a zis băiețelul.
„Ce desen facem?”.
„Nu știu pâna nu-l faci” a zis profesoara.
„Cum să-l fac?” zise băiețelul.
„Cum îți place ție!” răspunse ea.
„Să-l colorez cum vreau eu?” a mai întrebat băiețelul.
„Cum vrei tu!”, a fost răspunsul ei.
„Dac toți ați face același desen, și l-ați colora la fel cum să știu eu cine l-a făcut?”
„Nu știu!” zise băiețelul.
Și a început să deseneze o floare roșie cu o tulpină verde…

text: Jack Canfield

Comentarii (6)
  1. Conteaza ENORM – ESENTIAL pentru un tanar om….cine ii calauzeste pasii prin viata. Cine ii face cunoscute „tainele”, adevaratele valori ale lumii acesteia si ii descopera calitatile si darurile native cu care el a venit inzestrat pentru a le oferii acestei lumi. Mare nu insemna si matur, sau invatat, sau constient, sau capabil, sau responsabil…..sau mentor si exemplu de viata. A lucra, a educa copiii..este o mare responsabilitate mai ales la primele contacte sociale..cand el invata lumea odata cu alti copii de la ….cel pe care parintele l-a ales ca il invete si care …este …”sef” peste ceea ce hotaraste…si impune majoritatii copiilor. Astfel copilul simte ca..este agreat sau nu, acceptat sau nu, poate sa manipuleze sau nu pe acel „sef” prin influenta parintilor si a unor „atentii” care ii permit apoi sa sfideze si sa abordeze o alta conduita fata de ceilalti colegi. Copiii invata foarte repede si sunt curiosi…creativi si fericiti cu fiecare evolutie…sau timorati…de rezultate, „sef”, atitudinea celorlati copii si chiar lipsa de interes…deorece…nu se regaseste in acea comunitate. Invata ca intre valorile cu care a fost crescut si valorile noii societati ..gradinita, scoala…nici o valoare si satisfactie nu este aceeasi. La dorinta proprie sau a parintilor ..avand un talent si multe sacrificii personale ale copilariei…exceleaza intr-un talent ..un timp…cat parintii isi permit…sau rezultatele il motiveaza..apoi…..Daca in prima copilarie a fost valorizat si ascultat..invatat sa isi gaseasca propriile repere si decizii (cei trei R – din invataturile lui Dalai Lama si nu numai), lumea sa interioara de echilibru si lumea exterioara in care se manifesta…..este un om armonios si util siesi in toate formele de manifestare indiferent de evenimentele vietii, va stii sa isi asume si sa se ridice de multe ori nu doar pe sine. Dar acestia sunt rari…ca si educatorii si invatorii sau profesorii care …iubesc profesia si copii si …au impreuna rezultate. Curiozitatea si pasiunea, dorinta de cunoastere cat si bucuria realizarilor proprii tin de cel ce ii trezeste aceste sentimente tinand cont de personalitatea copilului si prin joc si tot ce exista la dispozitie…devine teren de joaca si scoala…..scoala a vietii prin viata. Astfel copilul devenit adolescent si apoi adult..va avea mereu sisteme de valori si repere reale, practice utile…mereu la indemana, pastrandu-si sanatatea si armonia mintii, sufletului, trupului. Da, avem un mare rol in viata copiilor nostrii ..pentru ca noi parintii suntem primele modele de viata si principalele, inca de la inceputuri, prin tot ceea ce facem pentru ei si prin ceea ce facem ca atitudine zilnica in viata noastra…copiii prelund si calitatile si defectele…Apoi responsabilitatea celor cu care vrem ca ei sa invete ceva…pentru ca…daca nu are metoda pedagogica si fireasca, naturala…copilul va respinge defintiv poate ceva…ce ar fi avut la un moment dat un talent..dar…l-a blocat atitudinea profesorului…Cat si modul cum il pregatim pentru viata suisuri si coborasuri…atitudini. Trist dar scoala..asa cum este acum…Noroc ca au aparut afterschool-uri unele de o deosebita calitate care ofera o paleta larga de a isi gasi – descoperii talentele si de a se cunoaste mai bine ca aptitudini. Bine educati copiii nostrii chiar sunt geniali si o demonstram la fiecare Olimpiada internationala , unde copii romanilor castiga numeroase premii si medalii in special de aur si argint. Toti copiii sunt talentati…dar…noi trebuie sa invatam sa comunicam cu ei….iubindu-i nu rasfatandu-i…si fiind atenti la noi…ce sadim in ei….Cu cei sapte ani de acasa ne intalnim in viata de trei ori. Prima data in propria copilarie cu cine stam si cine ne educa ca principii sociale, morale, educationale, etice, estetice, creative, de sanatate, de prudentialitate, de drepturi si obligatii civice, traditii si obiceiuri. A doua oara ….cand noi devenim parinti si ne educam copiii….in spiritul acelorasi valori care sunt traditionale, baza – universal valabile- adaptate realitatilor cotidiene. A treia oara cand devenim bunici…si …avem experienta, mai multa intelepciune si rabdare dar si un timp mai limitat sau mai lung cu nepotii..Da…de noi depinde cum ii invatam si noi reluam…cei sapte ani de acasa. O familie pastreaza aceste legaturi…de nemurire…si daruri de oferit din generatie in generatie……sunt si satisfactii cand retraiesti si te bucuri ….simtind ca de fapt ramai si tu vesnic tanar bucurandu-te de cei dragi printre ei, cu ei. Si copiii devin adolescentii si maturii sanatosi, educati, independenti, responsabili, impliniti si cu adevarat fericiti adaptati la viata cu toate evenimentele ei. Puterea si intelepciunea sta in noi si capacitatea noastra de a invata toata viata din orice.

     
  2. Scoala este gandita, la nivel mondial, sa ucida creativitatea. Copii mici sunt dotati genetic cu o curiozitate uriasa si doresc sa invete, dar sa invete ce au ei personal nevoie, nu ce cred ca au ei nevoie o gasca de adulti de prin ministere ale educatiei … Va invit sa urmariti cea mai audiata conferinta a TED din toate timpurile (34 milioane vizionari!), sustinuta de Sir Ken Robinson care a restructurat sistemul de invatamant al Marii Britanii. Ca urmare a rezultatelor a fost innobilat de regina, el fiind baiat de muncitor din Liverpool dintr-o familie de vreo 6 copii, deci nu genul dintr-o familie cu stra-bunicul cu studii la Eton si stra-stra bunicul jucand golf cu George al V-lea :) Ulterior a fost invitat de Min Educatiei din SUA sa le depaneze si lor sistemul public de educatie care este si el la pamant.
    El explica in conferinta printre altele ca sunt necesari 12 ani de scoala pentru a scoate din copii pasiunea si curiozitatea si a livra societatii niste adulti scarbiti de invatat si blazati … deh, trebuie efort nu gluma sa stergi o programare genetica :)
    Iata conferinta aici, din dreapta jos alegeti subtitrare in romana https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity#t-25354

     
  3. Aici intodeauna am avut probleme, așa zise, nu acceptam să mi se ordone ce să fac, se poate face un anumit lucru și sub alte forme, s-au din alt punct de vedere, nu mi se dădea voie la o altă variantă…., nu-i inteleg pe unii oameni…, de aceea suntem diferiti, și un secret și mai frumos, și acum sunt tot așa, mă ghidez după instinct, in această viață…..

     
  4. Consider ca intalnim un exemplu clar de „betonare ” a unei „portiuni” a SUBCONSTIENTULUI nostru petrecut in timpul anilor de scoala . Dupa cum se stie , betonul ajunge la maturitate cam in 28 de ani cand ajunge la rezistenta finala OMUL insa poate atinge varste inaintate …fara a ajunge la MATURITATE , tocmai din cauza „betonului ” din SUBCONSTIENT care-i INFLUENTEAZA viata . Posibilitati multiple exista de a „sfarama betonul ” din SUBCONSTIENT insa …nu o poate face NIMENI altcineva pentru NOI INSINE .Va imbratisez.

     
  5. Adica de mici ni se inhiba imaginatia,ni se implementeaza cum se face,ca apoi,maturi sa devenim niste bioroboti,asa cum si prima profesoara era unul!
    Fetita mea imi mai cere parerea cum sa coloreze un desen sau altul si tot ce-i spun este sa-si lase imaginatia sa lucreze si sa incerce sa faca alegerile ei proprii,nu ale mele,ca oricat de model pentru copii trebuie sa fim noi mamele,ei nu trebuie niciodata sa ne copie!

     

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/angel.gif 
http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1zambet-mare.gif 
http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1hohot de ras.gif 
http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/dracusor.gif 
http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/ganduri.gif 
http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1Astept.gif 
http://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1Bataile inimii.gif 
more...
 

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back To Top