TRANSALPINA – Drumul Regelui

Astăzi vă prezentăm una dintre cele mai interesante și mai frumoase zone din pământul strămășesc. Veți vedea locuri care gem de apăsarea tradițiilor și oferă adăpost obiceiurilor seculare. Inima țării se vede mai pură și mai luminoasă pe măsură ce ne apropiem de glie, de iarba și copacii, de gâzele și florile ce se înalță odată cu munții pentru a îmbrățișa cerul.

Transalpina (DN 67C) este o șosea din Munții Parâng, în Carpații Meridionali. Este cea mai înaltă șosea din România, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2.145 m). Drumul face legătura între orașele Novaci din județul Gorj și Sebeș din județul Alba. Fiind un drum alpin, este închis pe perioada iernii.
Drumul dinspre Novaci era asfaltat până la Rânca (1.600 m). Acum, drumul este asfaltat până la Sebeș, în urma lucrărilor începute în 2009.
Începuturile acestui drum sunt neclare. Unele surse susțin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărțile de istorie este trecut sub denumirea de “coridorul IV strategic roman”.
În fiecare an în luna septembrie pe o portiune de serpentine a DN67c între Novaci și Rânca se desfășoară Campionatul Național de Viteză în Coastă etapa Rânca.

SCURT ISTORIC

Transalpina este cel mai înalt drum rutier din Romania şi chiar din întregul lanţ al Munţilor Carpaţi, atât din Romania cât şi din afara ei, atingând altitudinea maximă în Pasul Urdele – 2145 m. Soseaua traversează Munţii Parâng de la N la S fiind paralelă cu Valea Oltului şi Valea Jiului aflându-se între acestea. Deşi este mai înaltă mai veche şi mai frumoasă decât Transfăgăraşanul, este mai puțin cunoscut ă pentru c ă , Transalpina, cu toate c ă este catalogat drum national, DN 67c (par ţ ial), nu a fost p â n ă î n 2009 niciodat ă asfaltată . Transalpina a fost construită de armatele romane în drumul lor spre Sarmisegetusa, pavată cu piatră de Regele Carol al II-lea după 1930 şi reablitată de nemţi în al II-lea razboi mondial după care a fost uitată . Faptul că a fost uitată şi a devenit un drum greu de parcurs a ajutat Transalpina să-şi păstreze neatinsă sălbăticia şi farmecul aparte pe care puţine locuri din ţara îl mai au. Este printre puţinele drumuri din ţară pe care se poate ajunge cu maşina până la.. . nori şi chiar deasupra lor.
Transalpina, denumită şi Drumul Regelui, face legatura între Transilvania şi Oltenia. Aflat la peste 2.000 de metri altitudine, Transalpina este cel mai înalt drum din România care poate fi traversat cu maşina, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2.145 m). Deşi mai înaltă decât Transfăgărăşanul este mai puţin cunoscută decât acesta pentru că nu a fost niciodată asfaltată, chiar dacă figurează ca şi drum naţional pe toate hărtile, fie ele tipărite sau GPS. In anul 2009 a început asfaltarea şi modernizarea acestui drum pe o distanţă de 148 de kilometri, între Sebeş, judeţul Alba si Bengeşti judeţul Gorj. La începutul lunii august 2011 mai mult de 98% din Transalpina era deja asfaltată. Se preconizeaza ca întreaga Transalpina va fi asfaltată şi modernizată până la finele anului 2011. Începuturile acestui drum sunt neclare. Unele surse susţin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărţile de istorie este trecut sub denumirea de coridorul IV strategic roman. Există şi o legendă locală, care spune că, la sfârşitul secolului XVIII şi la începutul secolului XIX, fiecare familie de localnici a participat la construirea unei porţiuni din acest drum, în funcţie de posibilităţile fizice şi financiare ale sale. Potrivit altor surse, şoseaua a fost construită şi pietruită de germani în timpul primului razboi mondial, din raţiuni militare, însă a fost foarte puţin folosită. Transalpina a fost reconstruită în perioada interbelică şi dată în folosinţă în 1938. Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui de-al doilea razboi mondial, când germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. De atunci Transalpina a fost foarte puţin întreţinută.
Traseul era folosit din timpuri străvechi de către păstorii din Marginimea Sibiului care îşi treceau turmele în Oltenia, fiind nu mai mult decât o cărăruie prăpăstioasă pentru cai, numită sugestiv Poteca Dracului. Inaugurarea Transalpinei s-a facut în primele zile ale anului 1938 de către regele Carol al II-lea la Poiana Sibiului. La acea vreme, drumul era considerat o mare realizare tehnică, cu rol economic, strategic şi militar, cu atât mai mult cu cât oamenilor le era proaspătă în minte perioada în care li se impusese religia catolică şi când unele familii au plecat pe acest drum pentru a-şi păstra tradiţia. Conform memoriilor localnicilor, circa 200 de localnici din Jina, aflat acum in judetul Sibiu, însoţiţi de preotul satului, au luat drumul bejaniei, traversând munţii pe Poteca Dracului şi stabilindu-se în localitatea Corbii de Piatră din actualul judet Arges. Aşa se explică şi faptul că locuitorii din Marginimea Sibiului şi cei din localitaţile Novaci, Vaideeni şi Babeni, aflate dincolo de munţi, în judetul Vâlcea, au aceleaşi costume naţionale, aceleaşi tradiţii şi aceeaşi ocupaţie: păstoritul, fiind cunoscuţi sub numele de ungureni . Transalpina – Drumul Regelui, porneşte din Jina de unde coboară pe o distanţă de 7 km până la Sugag. De aici începe urcusul. După câţiva kilometri se ajunge la Barajul Tău şi apoi la Barajul Oaşa. Transalpina continuă traversând în partea stângă Barajul Oaşa mergând apoi până la Obârşia Lotrului.

De la Obârşia Lotrului, aflată într-o vale cu o deschidere foarte frumoasă, sunt mai multe posibilităţi: se poate merge în stânga spre Brezoi care se află la circa 60 km, trecând pe lângă Lacul Vidra şi apoi prin staţiunea Voineasa, sau în dreapta spre Petrila – 28 de km. Pentru a continua însă Drumul Regelui, Transalpina, DN 67C trebuie mers înainte spre Novaci. De fapt, de abia acum începe cea mai spectaculoasă parte a Drumului Regal, drumul prin zona alpină, adevărata Transalpina. Serpentinele se înşiruie una după alta, ducându-ne în locuri tot mai înalte: Stefanu, Carbunele, Muntinu, Urdele. Dintr-o dată muntele dispare, iar în faţă se întinde platoul de pe varful Păpuşa de unde se coboară în Staţiunea Rânca şi apoi la Novaci unde ia sfârşit Transalpina. In 1938, la inaugurarea Transalpinei, Carol al II-lea şi suita sa au parcurs traseul Novaci – Sălişte în opt ore. In zilele noastre datorită lucrărilor aflate în curs pe traseul Jina – Sugag, Transalpina este parcursă pe traseul Sebeş – Sugag – Obârşia Lotrului – Rânca – Novaci într-un timp de aproximativ 3 – 4 ore.

Mulțumim cititorilor noștri care ne trimit asemenea materiale minunate.

Autor text: necunoscut

 

Articol citit de (15257) persoane