skip to Main Content
0744.135.444 Redactia@filedelumina.ro

Cine era Sfantul Andrei?

 

Sfantul Andrei, „cel intai chemat” la apostolie era frate al lui Simon Petru, care s-a numarat, de asemenea, printre cei 12 apostoli ai Domnului, fiind amandoi fiii pescarului Iona. Erau originari din Betsaida, localitate situata pe tarmul Lacului Ghenizaret (Marea Galileii), din provincia Galileea, in nordul Tarii Sfinte. Amandoi au fost pescari, alaturi de tatal lor. Amandoi s-au numarat printre „ucenicii” Sfantului Ioan Botezatorul, ascultand timp indelungat predicile acestuia in pustiul Iordanului, cu indemnuri la pocainta si cu proorocia despre venirea lui Mesia. De la acesta a auzit Andrei cuvintele „Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii” (Ioan 1,29). A fost si el martor, alaturi de alti ucenici, la botezul Domnului si la cunoscuta convorbire dintre Iisus si Ioan, intarindu-se in convingerea ca Acesta era Mesia cel prezis de prooroci. A doua zi dupa botezul Domnului in Iordan, Ioan Botezatorul statea pe tarmul acestui rau cu doi dintre ucenicii lui, Andrei si Ioan (viitorul apostol si evanghelist), carora le spune din nou: „Iata Mielul lui Dumnezeu” (Ioan 1,36). Auzind aceasta marturisire, cei doi ucenici au pornit dupa Iisus, in dorinta de a-L cunoaste. Iisus i-a observat si i-a intrebat: „Ce cautati?” La care ei au zis: „invatatorule, unde locuiesti?” El le-a zis:  „Veniti si veti vedea”. Au mers deci si au vazut unde locuia si au ramas la El in ziua aceea (Ioan 1, 37-39). Andrei a anuntat apoi si pe fratele sau Simon Petru ca „a gasit pe Mesia” (Ioan 1,41).

Chemarea lui Andrei la Apostolie

Chemarea lui Andrei la apostolie s-a petrecut ceva mai tarziu. Este relatata de Sfantul Apostol si Evanghelist Matei prin cuvintele: „Pe cand (Iisus) umbla pe langa Marea Galileii, a vazut doi frati, pe Simon ce se numeste Petru si pe Andrei, fratele lui, care aruncau mreaja in mare, caci erau pescari. Si le-a zis: „Veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni. Iar ei, indata lasand mrejele, au mers dupa El” (Matei 4, 18-20 si Marcu 1, 16-18).

Comp_2

Sfintele Evanghelii mai pomenesc pe Sfantul Andrei doar de doua ori: la inmultirea painilor, dincolo de Marea Galileii, cand el a instiintat pe Mantuitorul ca acolo, in multime, era un baiat care avea cinci paini de orz si doi pesti (Ioan 6, 8-9), iar a doua oara,   dupa  invierea lui Lazar cand, impreuna cu Filip, au instiintat pe Domnul ca niste elini (greci), veniti in Ierusalim cu prilejul sarbatoririi Pastelui iudaic, voiau sa-L vada (Ioan 12, 20-22).

Alaturi de ceilalti ucenici, a fost trimis si Andrei de catre Mantuitorul la propovaduire (Matei 10 si urm). L-a insotit pe Mantuitorul pe drumurile Tarii Sfinte, a fost martor la minunile pe care le-a  savarsit, a ascultat cuvintele Sale de invatatura si parabolele pe care le-a rostit in fata   multimilor,   a suferit alaturi   de ceilalti apostoli, atunci cand Domnul a fost prins, judecat, chinuit si apoi rastignit pe cruce; s-a bucurat alaturi de ei cand a aflat de minunea invierii din  morti si L-a vazut pe Domnul inviat in prima zi, si dupa opt zile, apoi  la aratarea din Galileea, cand au primit porunca predicarii Evangheliei  la toate neamurile (Matei 28, 19).

In  urma  poruncii   Domnului,  de a  vesti  Evanghelia  la toate neamurile, dupa pogorarea Duhului Sfant si intemeierea Bisericii crestine la Ierusalim, in ziua Cincizecimii din anul 30, Sfintii Apostoli si apoi ucenicii lor, au inceput sa predice noua invatatura adusa in lume de Mantuitorul Iisus Hristos. Potrivit traditiei si celor scrise de unii istorici si teologi din primele veacuri   crestine,   Sfantul Apostol  Andrei a  fost  primul propovaduitor al Evangheliei la geto-daci, in  teritoriul   dintre Dunare si Marea Neagra – cunoscut pe atunci sub  numele de Scythia (Scitia), dar si in teritoriile de dincolo de Prut, in nordul Marii Negre. Dar pana a ajunge aici, el a predicat in Asia Mica, de unde s-a indreptat spre teritoriile amintite de la Dunare si Marea   Neagra. Trebuie sa notam ca in aceste teritorii, locuite de geto-daci, prin secolele VII-VI i. Hr. s-au asezat colonisti greci, care au intemeiat cunoscutele cetati de pe tarmul apusean al Marii Negre: Tyras (Cetatea Alba), Histria (Istria), Tomis (Constanta), Callatis (Mangalia) si altele. Spre sfarsitul secolului al IV-lea i. Hr. s-au asezat aici triburi de sciti, populatie nomada de origine iraniana, care au fost  asimilati cu timpul de autohtoni; ei au dat insa teritoriului respectiv  numele de „Scitia”  (Scythia).  Mai tarziu, teritoriile de pe tarmul apusean al Marii Negre, pana inspre gurile Bugului, au facut parte  din statul geto-dac condus de regele Burebista (sec. I, i. Hr.), dar in  anul 28 cetatile grecesti de aici  au acceptat protectoratul statului  roman.

In anul 46 d. Hr., intreg teritoriul dintre Dunare si Marea  Neagra a fost cucerit de romani si anexat la provincia Moesia Inferior (Bulgaria rasariteana de azi), iar in anul 297, in timpul imparatului roman Diocletian, a devenit provincie aparte, sub numele de Scythia Minor (Scitia Mica).

Anexarea acestui teritoriu – inclusiv a cetatilor grecesti pomenite mai sus -, in cultura si formele de viata grecesti si apoi romane, a oferit conditii prielnice pentru predica Sfantului Apostol Andrei. Asa cum aratam mai sus, traditia despre predica sa in Scitia apare in cateva lucrari scrise in primele veacuri crestine. De pilda, in lucrarea Despre apostoli a lui Hipolit Romanul, mort in timpul persecutiei imparatului Decius (249-251), iar in secolul IV in Istoria bisericeasca a episcopului Eusebiu din Cezareea Palestinei (+ 339/340) care o preluase de la un alt mare teolog, Origen din Alexandria (+ 254). Iata ce scria Eusebiu: „Sfintii Apostoli ai Mantuitorului, precum si ucenicii lor, s-au imprastiat in toata lumea locuita pe atunci. Dupa traditie, lui Toma i-au cazut sortii sa mearga in Partia, lui Andrei in Scitia, lui Ioan in Asia…”. De altfel, din epistola Sfantului Apostol Pavel catre Coloseni (3,11), reiese ca si „scitii” au putut auzi cuvantul lui Dumnezeu.

Traditia ca Sfantul Apostol Andrei a predicat la sciti a fost reluata mai tarziu si de alti scriitori bisericesti. De pilda, calugarul Epifanie, in secolul VIII, in Viata Sfantului Apostol Andrei scria ca intre popoarele evanghelizate de el se numarau si scitii. In asa numitul Sinaxar al Bisericii constantinopolitane se preciza ca acest apostol „a predicat in Pont, Tracia si Scitia”. In acelasi Sinaxar se afla o alta stire, potrivit careia, Sfantul Andrei ar fi hirotonit ca episcop de Odyssos sau Odessos (Varna de azi, in Bulgaria), pe un ucenic al sau cu numele Amplias (Ampliat), pe care Biserica Ortodoxa il praznuieste in fiecare an la 31 octombrie. Mult mai tarziu, scriitorul bizantin Nichifor Calist (secolul al XIV-lea) scria ca Sfantul Apostol Andrei a trecut din provinciile Asiei Mici (Capadocia, Galatia si Bitinia) „in pustiurile scitice”, care puteau fi situate fie in Scitia Mare (sudul fostei Uniuni Sovietice), fie Scitia Mica sau Dacia Pontica, locuita de greci, romani si geto-daci. De altfel, istoricii bisericesti rusi socotesc ca Sfantul Apostol Andrei a predicat si in nordul Marii Negre.

Invatatul mitropolit Dosoftei al Moldovei, in cartea sa Viata si petrecerea sfintilor, scria ca „Apostolului Andrei i-a revenit (prin sorti) Bitinia si Marea Neagra si partile Propontului, Halcedonul si Vizantea, unde e acum Tarigradul (Constantinopolul n. n.), Tracia si Macedonia, Tesalia, si sosind ia Dunare, ce-i zic Dobrogea si altele ce sunt pe Dunare, si acestea toate le-a umblat”.

Colinde, legende si obiceiuri – marturii ca Sfantul Andrei a predicat in tara noastra

In sprijinul evanghelizarii teritoriilor de pe tarmul apusean al Marii Negre de catre Sfantul Andrei vin si unele colinde, legende si obiceiuri din Dobrogea si din stanga Prutului, adica din Basarabia, care amintesc de trecerea lui prin aceste locuri. Una din aceste colinde pomeneste de „schitul” sau „manastirea” lui Andrei, la care veneau Decebal si Traian, cel din urma ascultand si slujba savarsita acolo. Exista apoi cateva numiri de ape si locuri ca „Paraiasul Sfantului Andrei”, „Apa Sfantului” sau „Pestera Sfantului Andrei”, care se vede si azi in hotarul comunei Ion Corvin, in apropiere de granita romano-bulgara.

Fara indoiala ca Sfantul Apostol Andrei nu s-a marginit numai la predicarea Evangheliei si la botezul celor pe care i-a   adus la Hristos dintre grecii si geto-dacii din teritoriile amintite, ci el a hirotonit pe unii dintre ei ca episcopi si preoti, asa cum facea si Sfantul Apostol Pavel in calatoriile sale misionare. Numai asa se poate explica faptul ca cea mai veche episcopie cunoscuta pe teritoriul tarii noastre este cea de la Tomis (Constanta de azi). Episcopul (sau episcopii) peste care „si-a pus mainile” Sfantul Apostol Andrei au hirotonit, la randul lor, alti episcopi, preoti sau diaconi pentru noile comunitati crestine de la Pontul   Euxin, ca  sa se asigure „succesiunea” neintrerupta a preotiei, si  care au  devenit propovaduitori ai noii credinte, – prin predica si botez  – in randul autohtonilor geto-daci, iar mai   tarziu daco-romani.

Avand in vedere caracterul misionar al crestinismului din primele veacuri, se poate sustine ca unii dintre cei increstinati de Sfantul Apostol Pavel si ucenicii sai in Peninsula Balcanica, dar si dintre cei increstinati de Sfantul Apostol Andrei in zona apuseana  a Marii Negre, au dus „vestea cea buna” despre Iisus Hristos cel inviat si in nordul Dunarii, deci in Dacia propriu-zisa, cunoscute fiind legaturile care existau intre locuitorii de pe ambele maluri ale Dunarii. Prin episcopii, preotii si misionarii veniti din sudul Dunarii si din Orientul Apropiat, ca si prin cei din randul localnicilor, invatatura crestina si-a castigat noi adepti, incat   din secolul al IV-lea se poate vorbi de o generalizare a invataturii crestine, nu numai in provincia Scitia Mica, ci si in teritoriile nord-dunarene, locuite acum de daco-romani, deveniti apoi romani. in provincia Scitia Mica, vigoarea crestinismului este dovedita de numarul mare de martiri de la sfarsitul secolului III si inceputul celui urmator, ca si de organizarea bisericeasca temeinica ce exista aici in secolul IV, cu o episcopie la Tomis – devenita apoi Arhiepiscopie -,   de teologii   de prestigiu care au activat aici, de numarul mare de bazilici care s-au construit in marile cetati de pe tarmul apusean al Marii Negre in secolele IV-VI, de multele obiecte cu caracter crestin din aceeasi perioada, descoperite aici.

Scriitorul bisericesc Nichifor Calist, pe care l-am mai pomenit, pe baza unor stiri istorice mai vechi, scrie ca Sfantul Apostol Andrei a plecat de la noi spre sud, trecand prin Tracia, a ajuns in Bizant (viitorul Constantinopol), iar de aici a trecut prin Macedonia si Tesalia, ajungand pana in orasul Patras din Ahaia, deci in Grecia de azi. Acolo a suferit moarte martirica, fiind rastignit pe o cruce in forma de X (numita pana azi „Crucea Sfantului Andrei”). Biserica primara a stabilit, inca de pe la sfarsitul secolului II, ca data de praznuire a patimirii sale ziua de 30 noiembrie. Nu se cunoaste anul martiriului sau; unii istorici il fixeaza in timpul persecutiei imparatului Nero, prin anii  64-67, altii mult mai tarziu, pe la sfarsitul veacului „apostolic”, in cursul persecutiei imparatului Domitian.

Moastele sale au fost mutate din Patras la Constantinopol, noua capitala a imperiului roman de Rasarit, prin anii 356-357, cu prilejul sfintirii bisericii „Sfintii Apostoli”. Mai tarziu, Sfantul Ambrozie, episcopul Milanului (c. 339-397), scria ca, in a doua jumatate a secolului al IV-lea, particele din sfintele sale moaste au fost oferite bisericilor din Milano, Nola si Brescia din Italia.

La cativa ani dupa Cruciada a patra, din 1204, cand Constantinopolul a fost cucerit de cavalerii apuseni si s-a creat aici o „Patriarhie latina” in locul celei ortodoxe, cardinalul Petru din Capua a dispus ca moastele Sfantului Andrei sa fie duse in Italia si asezate in catedrala din Amalfi. in aprilie 1462, in timpul papei Pius II, capul sau a fost asezat intr-o biserica din Roma. De aici, pe baza unei hotarari a Vaticanului, in semn de fratietate crestina, capul sau a fost restituit Bisericii Ortodoxe a Greciei, fiind asezat – in cadrul unor festivitati religioase – in biserica cu hramul Sfantul Andrei din orasul Patras.

Sfantul Apostol Andrei se bucura de o cinstire deosebita in Bisericile rusa, greaca si romana, datorita faptului ca a predicat in teritorii care apartin azi Rusiei, Greciei si Romaniei. Patriarhia ecumenica din Constantinopol il socoteste chiar ca „intemeietor” al acestui „scaun apostolic”. Se cuvine ca Biserica Ortodoxa Romana sa-l cinsteasca si mai mult si sa-l considere nu numai ca „cel dintai chemat la apostolie”, ci si ca pe cel dintai propovaduitor al Evangheliei la stramosii nostri, ca pe un „apostol” al neamului nostru, al Ortodoxiei romanesti! Iar crestinismul romanesc trebuie sa fie considerat ca fiind de origine apostolica.

Ca atare, socotim ca se impune ca ziua de 30 noiembrie sa fie trecuta in calendarele bisericesti ortodoxe cu litera rosie, ca o adevarata sarbatoare a crestinismului romanesc. Ea ar premerge zilei de 1 decembrie, ziua nationala sau a unitatii romanilor de pretutindeni. S-ar impreuna astfel sarbatoarea Bisericii cu sarbatoarea neamului, dupa cum Biserica si neamul au fost una in tot decursul istoriei noastre!

Sa ne rugam dar Sfantului Andrei, increstinatorul daco-romanilor, zicand: „Pe propovaduitorul credintei la geto-daci si slujitor al Cuvantului, pe Andrei cel dintai chemat sa-l laudam, ca pe stramosii nostri i-a adus la cunostinta lui Hristos, crucea in maini tinand si izbavind din  inselaciunea vrajmasului sufletele lor, pe care le-a adus la Dumnezeu ca dar bine primit. Pe acesta, toti romanii sa-l laudam si sa-l cinstim, ca sa se roage neincetat lui Hristos Dumnezeu, ca sa ne fereasca de toata rautatea si sa mantuiasca sufletele noastre„. (Stihira glasului 6 la Utrenia din 30 noiembrie cu unele adaptari).

 text: Pr. Prof. Dr. Mircea Pacurariu

sursa: crestinortodox.ro

Comentarii (7)
  1. De la astfel de indrumari s-a nascut cultul pesonalitatii.Un sfant autentic,cum nu am de ce sa nu-l consider si pe Andrei,nu a intentionat niciodata sa obtina ploconiri,ridicari in slavi,sau ridicari pe soclu.Toate acestea sunt scorneli ale fetelor bisericesti a caror indrumare catre mase a fost in asa fel nascocita,ca acestea sa ramana in postura de neajutorati,neputinciosi,nevolnici,asteptand mereu ca ltcineva sa-i ajute.Tinuti astel de veacuri,fauritorii unor astfel de ritualuri si-au atins scopul,acela de a-i face depenenti …de ce li se da,fara a-si lua singuri viata in maini si a crea prin propriile puteri cu care au fost inzestrati .Acest still de viata de pomanagii raspandit in proportie alarmanta convine si politicii lipsite de verticalitate (inspirata tot de religie,mama tuturor instrumentelor de tortura a constiintei omenesti) care mentine asistatii scial drept masa de manevra electorala.Oameni,deveniti constienti ! Deschideti ochii ! Nu aveti nevoie sa va rugati nimanu sa va dea ceva !Indreptati-va privirea catre voi insiva ! Ati fost dotati cu tot ce va trebuie pentrua nu deveni dependenti !ASTA V-A INVATAT SI SFANTUL ANDREI ! Nu-i mai luati in seama pe cei ce va vor la cheremul lor ! Intre voi ca oameni si Dmnezeul din voi,nu aveti nevoie de intermediari ! Ati fost condusi prin minciuna ticluita pentru a putea sa fiti tinuti in suferinta si neajunsuri ,reteta cea mai eficace prin care omul e adus in postura de sclav ! Eliberati-va ,indreptand toata veneratia si pretuirea dedicata unui dumnezeu inchipuit,catre voi insiva („Imparatia cerurilor e in voi” !).

     
  2. In aceeasi ordine de idei a suferintei,a chinului si a criminalitatii,ca trasaturi constante ale manifestarii separarii si a fricii,oamenii s-au intrecut in a perfectiona masinarii aducatoare de moarte si distugere,cheltuind sume enormein ,in detrimentul saracirii altor sectoare ale vietii sociale.Nu mai departe de astazi,Ziua Nationala a Romaniei,manifestatia mi-a lasat un gust amar.De unde aceasta imbecilitate (intalnita si la alte popoare),sa se defileze in mare fala cu masinaria mortii? Cum pot fi reprezentative pentru un popor uneltele mortii si ale distrugerii?Chiar altceva care sa vorbeasca despre idealurile si creativitatea unei natiuni n-au gasit a scoate in evidenta ?Si se duc atatia gura-casca sa aplaude astfel de aberatie,purtand chiar si copii in brate !Sa te mai miri apoi de violenta infantila,cand li se serveste cu biberonul?Sa te mai miri de violenta in general,cand ea e intampinata cu onoruri la cel mai inalt nivel ?Omenirea e bolnava ! O boala psihica generalizata avand ca manifestare venerarea si proliferarea crimei .Nici nu-i de mirare,cand locasurile de cult ale unei mari parti din populatia globului venreaza crima,afisand la loc de cinste imaginea unui om schingiut si insangerat caruia i se inchina.Vazuta din spatiu aceasta inclinatie omeneasca provoaca mirarea cu privire la iscusinta cu care ne-am creat visul fizicalitatii ,am plonjat in el si l- am luat drept real,provocandu-ne atatea suferinte ca experiente ale limitarii.”Sculati,voi oropsiti ai vietii !”, DESTEAPTA-TE ROMANE !

     
    1. Siriusienii au introdus „gena” razboilui si competitiei!
      Dupa ce au testat-o si in sistemul nostru solar (penultima data pe Marte- de aici zeul Marte e zeul razboiului!), beligerantii bine struniti de scenaristi si-au distrus atmosfera, mutandu-se in etape (refugiu si ulterior incarnari) pe pamant unde au incercat sa reproduca scenariul!
      Slava lui Dumnezeu ca s-au schimbat lucrurile!
      Desi nu se vede decat la o privire atenta!

       
    2. … este foarte bine asa Lucica, nu stiu de ce te enervezi. Razboiul si demonstratiile de forta sunt caracteristice ale planului de vibratie 3D in care se afla peste 80% din populatia planetei si evident si a romanilor. Aceste suflete traiesc in corpuri experiente tipice vibratiei sufletului lor, adica de 3D. Daca tu esti oripilata de asa ceva posibil sa ai un sufletel de vibratie ceva mai ridicata, poate 4D, poate mai ridicat… Important este sa acceptam ca fiecare isi traieste experientele corespunzatoare alegerilor sale. Doar nu putem pretinde ca suntem Creatorul Suprem si stim noi mai bine cu mintea aceasta ce i se potriveste fiecaruia ca experiente, sper ca esti de acord cu asta … :)
      Asta se numeste marea lectie a Acceptarii celorlalti exact asa cum sunt ei. Altfel, ne situam fara sa ne dam seama in dualism feroce, desi asa-zis „spiritual” si si noi scadem si nici pe ceilalti nu-i ajutam … Apropo, si entitatile acelea „mai inalte” de care spui tu ca-i munceste mirarea de cum suntem noi, sa stii ca tot in dualism se gasesc si poate este bine sa n-ai de-a face prea des cu ei. Cu din acestia de vibratie 5D-7D ce tot in dualism sunt dar ceva mai diminuat am avut si eu destule experiente pe vremuri si m-am lamurit si cu ei ….. :)
      Ma rog, tu crezi cum simti tu mai bine dar am dorit prieteneste sa impartasesc cu tine si opinia mea, Lucica, cine stie poate reconsideri. Cu drag …

       
  3. Buna seara.
    Cata dreptate ai Lucica.
    Si eu ma minunez cat de multi oameni pe aceasta planeta zac in inconstienta si traiesc in iluzia realitatii care se desfasoara zi dupa zi,dar depinde de fiecare din noi pentru a realiza unde se afla adevarata viata,adevarul pe care trebuie sa-l traim.
    Voi termina punandu-va doua citate dintr-o carte pe care o citesc acum si pe care o recomand cu caldura tuturor.
    Iata :
    „….daca niste oameni normali,manati de intentii bune,sunt pusi intr-o asemenea situatie, in care ei , urmarindu-si propriile standarde , nu pot actiona corect orice-ar face,atunci societatea in care traiesc e bolnava.” [pg.170]
    Si :
    „….peste tot in lume sistemele conducatoare sunt interesate si create cu scopul de a slabi,daca nu chiar a distruge in totalitate,individualitatea supusilor lor.Cel mai bine este sa nu te confrunti deschis cu fortele acestea care, in orice caz,sunt mai puternice decat orice individualitate in parte,ci sa duci o viata retrasa pentru ca,in tacere,sa supravietuiesti nemutilat spiritual.Caci nu este exclus sa vina o vreme in care oamenii sa se poata arata din nou asa cum sunt : atunci se va vedea ca reprimarea individualitatii lor nu a provocat schimbari genetice,codul lor genetic a ramas neatins,incat o noua generatie poate oricand fi in stare sa traiasca fara catuse spirituale.” [pg.187-188 ]
    Din cartea „Orasul ingerilor” sau ” The overcoat of Dr. Freud ” scrisa de o doamna ,locuitoare a fostei Germanii de Est,doamna Christa Wolf.
    Mi-am pemis sa dau aceste citate pentru ca exista prea multa lume care continua sa traiasca cu capul in nori,fara sa observe ca lumea din jur se schimba si ca sa observam ca lumea se schimba trebuie sa ne schimbam si noi in interiorul nostru.
    O seara buna tuturor.

     

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/angel.gif 
https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1zambet-mare.gif 
https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1hohot de ras.gif 
https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/dracusor.gif 
https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/ganduri.gif 
https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1Astept.gif 
https://filedelumina.ro/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/1Bataile inimii.gif 
more...
 

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Back To Top